Inzicht in kwaliteit van de zorg, en wat dan?

Op Skipr blogt Anne Mulder onder de titel “Geef patiënt meer inzicht in kwaliteit van zorg” (http://www.skipr.nl/blogs/id615-geef-patint-meer-inzicht-in-kwaliteit-van-zorg.html) dat de groeiende keuzevrijheid en mondigheid van patiënten dwingt tot meer transparantie in de zorg: “Om goed te kunnen kiezen, moeten patiënten overzichtelijke informatie hebben. Informatie over de kwaliteit van ziekenhuizen, behandelmethoden en artsen.” Er bestaan inmiddels heel wat initiatieven om zorgprestaties, kwaliteit en tevredenheid te meten, maar “de beschikbare informatie is op dit moment nog gefragmenteerd, niet altijd volledig en niet overzichtelijk. Tenslotte worden veel verschillende criteria en definities gehanteerd van wat kwaliteit in de zorg is.” Conclusie van Mulder: het wordt tijd voor één onafhankelijk forum dat overzichtelijk informatie geeft over de zorgkwaliteit.

 

Kennis is niet het geneesmiddel
Het lijkt zo simpel, maar zoals meestal het geval, is het beslist niet zo! Kennis, informatie is niet hét geneesmiddel!

 

Gonny ten Haaft wijst in haar reactie op dit blog op het feit dat de zieke patiënt wordt overschat, en citeert een door haar voor haar boek geïnterviewde arts (!) “Als patiënt was ik een ander mens, ik was niet mezelf.” Meer informatie maakt het dan vaak moeilijker dan makkelijker… (Boek: Dokter is Ziek, een aanrader!)

 

Motiveren
Vaak hoor ik over het belang dat gehecht wordt aan kennis en informatie, maar hier vandaan vertrekken is het begin van de reis overslaan. Informatie is inderdaad belangrijk, maar niet het enige, of beter gezegd: niet het eerste. Kennis zit samen met gevoel en gedrag in een cirkel. Wil je dit in de opwaartse spiraal van zelfmanagement en regie bij de patiënt krijgen, dan begin je het beste bij motivatie:
Motiveren van medisch professionals om de patiënt te zien als expert van diens aandoening en leven daarmee. De patiënt tot expert opleiden, ondersteunen en aanvaarden.
Motiveren van patienten (cliënten, zorgvragers, zorggebruikers, de naam is me om het even) om de regie, de onafhankelijkheid, de zelfstandigheid in hun eigen leven met een aandoening te willen en te kunnen oppakken.

 

Onderscheid soorten zorgvragen
Hierbij dient overigens een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen verschillende zorgvragen:
1) acute zorgvraag: vraagt direct handelen van een medisch professional, vaak geen tijd voor overleg en inspraak
2) eenmalige, planbare zorgvraag: waarbij je de tijd hebt rustig voor te bereiden, informatie te zoeken etc; zoals bij een heupoperatie
3) chronische al dan niet complexe zorgvraag: patiënt leeft 525.600 minuten per jaar met zijn aandoening, de behandelend arts ziet deze patiënt 30 minuten per jaar (wellicht gechargeerd voor the sake of the discussion). De arts kan de ziekte niet behandelen zonder de zieke, de zieke kan niet zonder de arts. Deze wederzijdse afhankelijkheid verdient meer aandacht!

 

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte

 

én

 

Deel deze pagina via Social Media